#thisiswhywetravel

Sunday 27 November 2016

Bercuti ke New Zealand Day 3: 12 Sept 2016

Hari ketiga trip kami ke bumi kiwi ini juga merupakan Hari Raya Aidiladha..hehe..takde persiapan raya yang dibuat..mentang-mentang tengah bercuti kat negara bukan muslim..huhu..actually kami pilih untuk bercuti masa Raya Haji ni sebab tak perlu ambil byk cuti rehat..hari Jumaatnya pula Hari Malaysia..so banyak cuti tersepit..haha.

Okla..jom tengok ke mana kitorang bergerak pada Hari Raya Aidiladha tu. Hari tu kitorang bergerak ke South Island pula. Jam 9 pagi setelah selesai breakfast dan packing,kami pun check out. Flight dari Auckland ke Queenstown akan berlepas jam 12 tghari. Masa checkout,owner hotel Sam juga yang attend. When he learned that we were going south including Glenorchy, he was elated and suggested we have a cuppa in a cafe there after enjoying the view,as he and his family did. Hehe,dia ni kadang-kadang baik..tapi suka membebel..pintu n lampu bilik laundry tak tutup pun dia bising😂😂😂. Overall stay di Epsom Motel ni kira memuaskan.

Epsom Motel

Checking out

Disebabkan banyak luggage maka tak muat kami smua dalam Estima. So terpaksa buat dua trip ke Auckland Domestic airport. Lepas habis dua trip, kena pulak hantar keta sewa ke ofis rental company. Uhhhh terkejar2 jugak la. Nak dijadikan cerita, shuttle van car rental ke airport tengah takde masa tu. My hubby n brother mintak tolong staff kat sana tolong hantar ke airport guna Estima yg kami sewa tu tapi manager dia refused to. Bila diorang explain they need to hurry sebab flight lagi sejam lebih, manager tu kata that's not my problem...cehhh..sungguh x bertimbang rasa. Dia suruh tunggu je sampai shuttle van available. Nasib baik staff dia pun merayu n akhirnya dia bagi jugak staff dia hantar diorang ke airport. Staff dia pun apologized for their manager's behaviour. Memang hampeh tul company ni..malangnya dah book juga keta dengan company Lucky Rentals ni bila kami kembali ke Auckland nanti..Hemmm kalau x kenangkan dah bayar deposit memang nak kenselkan je.

Tapi alhamdulillah proses self check in berjalan lancar. Cuma kat kastam tu ramai orang..melangut jugak la beratur. Bila saya dan Airis yang saya carry pakai babywear dah melepasi kastam,terdengar officer kastam tu kata kat next passenger sambil tunjuk ke arah saya,"iron lady". Hewhew, dia tak biasa tengok pempuan pakai baju kot tebal sambil babywear baby kot😂.

Dalam flight ke Queenstown, saya n husband dapat seat satu row seperti saya dah booked earlier n yang seronoknya takde passenger lain kat row seat kitorang..so selesa la nak layan bebudak. Mama n lain-lain seat jauh sikit sebab saya beli tiket diorang terkemudian..ya la diorang decide join trip ni pun terkemudian 😂Pramugari n pramugara dia sangat friendly, erm rasanya kalah staff MAS n Air Asia..huhu. Demo safety procedures pun pakai video yang santai. Sepanjang flight juga ada disediakan section ala2 teka teki or trivial facts untuk isi masa lapang passengers yang kebosanan..well tak sempat nak bosan sebab kami sibuk layan kerenah twinnies😂. Dan yang kureng skit ialah dia bagi jajan n waters je..takdo makanan proper..huhu..flight almost 2 hours takkan takleh ada makanan kot? Masa kat motel pagi tadi kitorang makan breakfast je..ada terlintas nak sediakan n pack lunch tapi my hubby kata tak payah...nanti kat Queenstown cari makan.

Bye-bye Auckland

North Island yang banyakkk padang rumput

Pramugari yg ramah...diorang greet penumpang selamat datang dalam semua bahasa ibunda penumpang

Anyhow,bila ketobang (kapal terbang...heee) mula melintasi South Island, tak lama kemudian kitorang terkesima tengok gunung ganang bersalji berhamparan..bukan sikit-sikit tapi banyakkk. Itu la Southern Alps. View yang sangat2 stunning sampaikan mama datang kat seat kitorang just to make sure kitorang aware n enjoy the magnificent view. Haha. Sambil layan twinnies yang merengek,saya berusaha ambik gambar the best shots i could manage. Rasa nak nangis sebab cantikkk sangat.

Antara gambar2 daripada my hubby's camera, Syafiq's n Nani's. Mine? Too busy with the twins 😂

The mesmerizing Southern Alps

Ketebang akhirnya landed di Queenstown jam 2 petang. Sambil tunggu dalam ketebang sementara penumpang lain turun, saya tengok staff airport tak abis2 halau passengers daripada ambik gambar plane n airport yang berlatarbelakangkan pergunungan The Remarkables..heh..tau siap2 nama gunung tu sebab dah naik hafal..slalu jumpa image gunung ni bila buat research pasal Queenstown.

Mendarat di Queenstown Airport berlatarbelakangkan The Remarkables

Rombongan Cik Kiah dah sampai ke Queenstown😂

Queenstown Airport yang kecik comel. Ariq suka sangat tengok Krismas deco kat siling tu

Syafiq yang jarang2 selfie..hewhew

Selesai urusan ambik luggage,adik saya Syafiq uruskan kereta sewa yang saya book dengan Jucy Rentals. Satu lagi kereta sewa, Estima saya book dengan Atlaschoice juga tapi dia sub pada local company,Scotties Rent A Car. Kenapa saya book lain kereta dengan lain2 company? Sebab harga Estima Atlaschoice paling murah n utk Honda Jazz, Jucy Rentals paling murah. Lagipun saya buat booking different times untuk keta2 ni..my mama,syafiq n nani decided to jTapi kelemahan Atlaschoice or Scotties ni lebih kurang sama dengan Lucky Rentals. Scotties hantar Estima ke airport tapi kitorang kena send balik staff company tu ke ofis dia dan selesaikan urusan dokumentasi kat sana. While Syafiq boleh terus uruskan dokumentasi kat kiosk Jucy Rentals di airport n pick up keta kat airport jugak. Haishhh..harus jadik pengajaran ni.

Pakngah layan Airis sementara tunggu mommy n dedi selesaikan urusan

Nak tambah lagi sadis, kami stuck dalam jem otw ke ofis Scotties sebab ada road repair works..si Ariq meraung2 tak mau duduk carseat..bila kat ofis,hubby uruskan dokumentasi sambil saya tunggu dalam Estima dengan si kembar yang bad mood. Saya pun jadik bad mood lebih2 lagi tengah lapar..uhuhhh..husband saya? hemmmm lagi bad mood😂 sebab dah petang sangat dan kami masih belum jamak. Walaupun Tasik Wakatipu sangatla memukau tapi belum dapat menaikkan mood kami masa tu..haha adoila.

Kami menuju ke bandar Queenstown untuk cari very late lunch n tempat sesuai untuk solat. Bila terjumpa kiosk Turkish Kebab, sambil order makan kami bertanya kat staff kedai kot2 kami boleh tumpang solat dalam kedai diorang. Diorang kata kedai tu terlalu kecik dan takde space,so diorang suggest kami ke branch Turkish Kebab yang lagi besar sikit di shopping complex bersebelahan. `You go to Oculus Shopping Mall..just walk down this road and turn left. After that you will find it..Oculus..Oculus'..gitu le yang kami dengar. Maka kami pun bersungguh la ikut dan mencari. Order makan tadi pun kensel. Tapi tak kelihatan pulak signage Oculus. Sebaliknya O'Connell yang ada. Choih..sabar je la. Haha. Syukur dapat juga jumpa Turkish Kebab tu dan makan dan solat jamak walaupun kecik je ruangnya. Solat kat dapur je weh haha.

Setelah selesai, baru la mood ok. kami bergambar2 skit kat bandar Queenstown dan terus ke Wanaka untuk bermalam di sana.

Sakura...oh..sakura blossoming

Berpandukan GPS dan Google Maps, kedua2nya suggest ikut Cardrona Valley route. Jarak lebih kurang 60km gitu. Maka kami pun ikut jalan tu. Tasik Wakatipu dengan The Remarkables yang gojes memanggil-manggil kami suruh singgah dan lepak tapi tak boleh..kesuntukan masa. Kang pukul berapa lak sampai Wanaka nanti. Sekarang ni pun saya jangkakan yang kami akan sampai Wanaka dalam 7.15 malam. So saya call tempat penginapan yang kami dah book untuk maklumkan yang kami sampai lewat daripada plan asal. "Queenstown is so beautiful it got us hooked up" alasannn sangat haha. "I know, everyone gets crazy there"balas owner motel. kah kah kah. Perjalanan kami memasuki kawasan pergunungan Cardrona yang curam dan berselekoh tajam..bila nampak area menarik utk bergambar kami pun berenti kejap. Takde bandar yang dijumpai,cuma area belukar dan padang rumput yang banyak biri2 dan lembu. Sesekali jumpa motel dan sederet dua kedai.

Jalan menuju Cardrona Valley..wuuu..indah sungguh

Tak jauh je berjalan dah stop untuk bergambal2..hehe

Selfie jangan tak selfie ma😂

Senja + salji 😍

Gambar guna panorama mode

Kami sampai di tempat penginapan kami,Alpine Motel Wanaka kira-kira jam 7.30 malam. Ngam2 je sebelum kaunter reception ditutup. Kalau dah tutup pun sebenarnya ok jer, diorang akan tinggalkan kunci bilik dalam postbox diorang. Unit yang saya book ni ada 2 bilik,1 bilik air,dapur,ruang tamu n extra beds. Just nice la untuk 1 malam. Cumanya dia tak bagi masak yang spicy sangat takut bau semerbak. Dan malam tu mama dengan yang lain buat aktiviti rutin tiap2 malam-buat lawatan kerja ke supermarket..hiks..supermarket pun 500m je dpd motel. Saya pun macam biasa melayan kerenah twinnies sampai diorang tido.

Alhamdulillah selamat sampai Alpine Motel Wanaka

8.5 skor...kira A minus la😂

David, Owner motel yang sempoiii

Ruang tamu, dining table dan ruang dapur

Extra bed di ruang tamu..tv tu actually besar..dalam gambar ni tak nampak besar

Mama dan Nani stay dalam bilik ni

Dedi..dedi..jom tido sekarang..kata Airis 😂

Sugar, tea, chocolate n coffee

Nasib baik Airis dan Ariq belum ada henpon lagi..😏

Alololo anjenya twinnies dengan pakngah

Bilik air

Pilih..pilih

Okay, berakhirlah hari ketiga di bumi kiwi. Esok paginya nak berjimba-jimba di Treble Cone sebelum kembali ke Queenstown. Yang tu kita crita di next entry yeah.

#newzealand #queenstown #wanaka #vacation #southernalps

1. Great and informative post. I really love reading this informative post. You have really done really great job by sharing this post. We deals with the similar niche and offers Queenstown airport car rental at reasonable price. You too can visit us.Thanks