#thisiswhywetravel

Sunday 1 November 2015

Bercuti di London & Paris Winter Trip 2012: Day 2

10 Disember 2012

Trafalgar Square - Big Ben, House of Parliament - Westminster Abbey - City Cruise - Tower of London - Tower Bridge - Greenwich - Wembley Stadium

Bangun pagi je kami terus jenguk ke tingkap bilik dengan harapan salji dah turun. Masa tu sejuk sangat, around 2 degree Celcius. Tapi takde tanda salji turun. Takpe la, agenda jalan-jalan boleh diteruskan seperti disusun dalam itinerary.

No snow...view from our room

Our first stop ialah Trafalgar Square. Spend masa kat situ sekejap je sebab bagi saya takde apa sangat nak tengok kat situ, janji sampai sana cukup la sebab landmark popular..sampai hari ni bila cerita balik pasal percutian kami ni incik husband akan membebel kat saya sebab kejap sangat kat situ hahahaha.

Bersiap-siap nak bersiar2..sebelum tu posing jap kat mini garden hotel

Spent lebih kurang 10 minit saja kat Trafalgar Square ni..hehe

Lepas tu kami teruskan dengan naik tube ke Westminster Station. Kat situ pusing-pusing tengok Big Ben, House of Parliament dan Westminster Abbey. Semua tu dekat-dekat je so jalan kaki saja. Then dari Westminster Pier kami naik River Red Rover untuk river cruise menyusuri Sungai Thames dan turun di Tower Pier. Dari situ kami pergi Tower Bridge dan Tower of London. Semua attractions ni kami tak masuk ke dalam sebab tak cukup masa. Lagipun panjang juga queue di sesetengah tempat macam Westminster Abbey.

House of Parliament dan Big Ben

Westminster Abbey

Sempat posing lagi sebelum cruise bermula

Ni la London Bridge yang slalu ada dalam nursery rhymes tu agaknya

HMS Belfast...kapal perang British yang kini jadi muzium

London Eye in the background

Tower Bridge is in the view...lovely

Bawah Tower Bridge pulak

Tower of London

Tower of London lagi...ambil gambar dari luar je tak masuk dalam

Habis round area tu kami naik tube ke Whitechapel pula untuk cari lunch dan solat. Kami makan kat restoran Pakistan dan order kebab. Sedap juga tapi dah lupa pulak nama restoran tu. Setelah tu solat di East London Mosque..masjid yang diurus oleh komuniti Bangladesh kat situ.

Selesai solat, kami naik Overground tren pula ke Greenwich. Istimewanya Greenwich ni seperti yang kebanyakan kita tau, ialah tempat di mana letaknya garis meridian. Dengan kata lain ianya membahagikan Timur dan Barat bumi. Bayaran masuk ke Royal Observatory masa tu ialah 7 pound sorang (takde promo 2for1 untuk tempat ni masa tu..sekarang tak tau la). Jauh juga la nak menapak masuk ke Royal Observatory tu..daripada stesen tube terdekat kena berjalan kaki lebih kurang 1km jugak la. Tapi nice view sepanjang perjalanan dan Royal Observatory tu terletak kat kawasan berbukit sikit, jadi view kat situ pun nice. Ada banyak juga pameran dan info mengenai sains kat situ tapi kami cuma minat nak pijak Prime Meridian Line je hehe.

Menunggu Overground tren untuk ke Greenwich Station

Bergambar dengan Cutty Sark, on the way ke Royal Observatory

Bersiar-siar di Greenwich yang cantik

Bergambar je tak masuk pun

Lepas penat mendaki, menikmati view yang cantik ni di area masuk ke Royal Observatory

Prime Meridien Line..sebelah kaki di Timur dan sebelah kaki lagi di Barat

Next destination is Stadium Wembley. Kami tak masuk juga ke dalam stadium tu, just bergambar dari luar je. Padahal nak pergi sana tu jauh jugak hehe.

Dengan habisnya tour di sini, habis la jugak tour kami di London untuk hari kedua. Hari ketiga next entry pulak ye...tata!

#London  #Trafalgarsquare  #Westminsterabbey  #Houseofparliament   #Bigben   #Eastlondonmosque   #Toweroflondon  #Londonbridge  #Towerbridge   #Cuttysark  #Greenwich   #Royalobservatorytower   #primemeridienline  #bercutidilondon   #londonwintertrip

1. Kt tmpt akk duduk tu.. sekitar dia ada restoran halal or ada kedai grocery berdekatan?

1. restoran halal tak jumpe..mini grocery ada kat stesen Kings Cross St Pancras..kami beli telur n roti kat situ hehe