#thisiswhywetravel

Monday 30 March 2015

Pattaya, Thailand 2014 Part 1

Salam dan hello semua..

This time I would like to share about our last minute and short trip to Pattaya, Thailand. Trip ni dibuat pada 16-19 Disember 2014 yang lepas. Sebelum luput dari ingatan baikla saya coretkan kat sini..haha. Trip ni saya n encik hubby je yang pegi.

Persediaan:

Macam dikatakan tadi, ni last minute punya plan, so tak layak dikategorikan sebagai bajet punya percutian...bukan sebab kitorang ni kaya tapi ni peluang n masa yang ada so pejam mata je la..sob sob..haha. Tiket flight dibooking 2 minggu sebelum tarikh berlepas. Sama la juga dengan hotel. Macam biasa saya survey guna Tripadvisor dan book guna Booking.com. Survey punya survey, saya pilih Page 10 Hotel. Nama macam x internasional tapi menengokkan review orang dan pics yang ohsem plus location pun kat central Pattaya, harga pun rasanya berpatutan. RM263 utk satu malam untuk bilik katil king dengan keluasan 44sqm, ada bath tub bagai. Kami book 2 malam. Untuk tempat-tempat attractions pula, pun survey guna Tripadvisor jugak. Dulu saya pernah ke Pattaya pada tahun 2010 sebab ikut kursus di Bangkok, tapi trip ke Pattaya dulu tu day trip je. Mungkin banyak lagi tempat2 menarik lain yang saya tak tau. Makanan dalam tin pun kami tak bawak sebab nak cari makanan halal tak sesusah nak cari macam kat Jepun. Terbayang tomyam Siam yang podeh je..hik hik.

Day 1: Kota Kinabalu - Kuala Lumpur (13 Dec 2014)

Kami berlepas dari Kota Kinabalu, tempat kami tinggal  ke Kuala Lumpur naik MAS (encik hubby peminat setia MAS ahaha). Lepas tu drive pergi Damansara untuk ziarah makcik saya yang koma sebab stroke. Habis ziarah singgah Alamanda untuk tukar duit. Dapat rate tukar RM2000 untuk 17500 baht. Tak sempat nak pegi ke Kajang yang biasanya lagi murah rate dia. Dan lepas tu balik Bangi, rumah parents saya. Adik ipar saya yang jadi chef profesional masak spesel malam tu. Chicken roulade stuffed with spinach n ada lagi 2,3 menu pelik yang dah tak ingat nama dia hahah.

Day 2: Kuala Lumpur - Bangkok - Pattaya (14 Dec 2014)

Kami bertolak ke Bangkok. Flight MAS juga, Tempoh dalam 2 jam tapi delayed sikit, sejam lewat daripada jadual asal. Landed di Suvarnabhumi Airport (disebut sebagai Suvarnabhum saje tanpa huruf 'i' kat blakang dia tu) pada jam 2.40 petang waktu Thailand. Waktu Thailand lewat sejam daripada Malaysia. Suvarnabhumi Airport nampak macam lagi besar daripada KLIA tapi cantik lagi KLIA kot. Queue di immigration sangatla panjang. Kami terserempak dengan orang ofis HQ yang tengah cuba nak catch connecting flight ke Vientiane Laos kul 4. Time tu dah kul 3.15. Tak tau apa ending dia. Good luck heheh.

Isi immigration card sblum boarding flight ke BKK
Selesai immigration check, ambik luggage dan book teksi untuk ke Pattaya. One way 2,700 baht (dalam RM280), teksi SUV. Mahal wooo tapi apa nak buat, tak berani nak cuba teksi sapu kat luar airport. Bedal je la dulu. Driver teksi tak berapa reti English, so kami tunjuk slip hotel booking yang dah di printed siap-siap sebelum ni kat dia, ada alamat dalam tulisan Thai kat situ baru la dia faham. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam 40 minit.

Keluar dari Suvarnabhumi Airport..sori kualiti gambar tak berapa nak ada...dan macam tahapa-hapa..janji ada tulisan Bangkok..hahahaha
Sampai di Page 10 Hotel, terus check in. Receptionists dia cantik tapi bila dengar suara diorang, baru dapat detect yang diorang ni lady boy hahaha. Diorang pandai juga bahasa Inggeris walaupun pelat Thai dia kelakar. “if u want breakfast (macam breakfart bunyi dia hahahaha) u can pay 200 baht”. Takpe la thank you, tak tau halal ke tak.

Bilik yang kami dapat sangat memuaskan. Ada wifi unlimited untuk 2 orang, setiap sorang dapat 1 username dan password.  Meh tengok sikit gambar:

Our bedroom

Bilik air..bertentang dengan ni ada bath tub dan shower area
Suis yang canggih
Incik hubby ambik kesempatan untuk jogging kat fitness center kecik yang ada kat rooftop hotel. Rupanya kecik je fitness center dia..dalam website nampak gah..haha. Saya pulak lepak kat tepi kolam renang yang terletak sebelah fitness center dia.

View from hotel rooftop

View from rooftop & swimming pool..kecik je swimming pool dia
Lepas mandi, lepak jap dan jamak siap2, kawan incik hubby yang kebetulan tengah outstation kat sana dah tunggu di lobi hotel untuk bawak kitorang pegi dinner. Jalan kaki je tak jauh dari situ. Nama restoran dah lupa tapi takde tanda halal. So, kami order lauk seafood je. Sedap juga la. Lepas la nak merasa tomyam seafood Siam...hik hik.

Cultural performance at the restaurant
Another view of the restaurant
Habis dinner kawan tu ada urusan lain, jadi kami pun jalan-jalan sendiri kat tengah Pattaya tu. Ada muzium Ripley's Believe It Or Not, tapi kitorang tak masuk. Tersesat masuk pulak ke Boys Town, lorong tu agak quiet dan suram, tiba-tiba ada lelaki tak pakai baju offer male show tiket kat incik hubby, siap tunjuk preview pakai tab. Ceh. kami patah balik ke jalan yang benar hahaha. Jalan pula ke Walking Street. Kat situ meriah gila, lagi meriah daripada yang saya penah pergi pada tahun 2010 dulu. Tapi sebenarnya tak berapa sesuai untuk orang muslim sebab penuh dengan show perempuan/ pelacur, arak dan sewaktu dengannyer. Lepas lepak kejap kat tepi pantai, kami pun balik ke hotel.

Sejak kami sampai di Thailand ni, kami perasan yang notis dan iklan kat sana banyak juga dalam bahasa Russia. Kat Walking Street tu pun banyak perempuan dari Russia. Femes sungguh Thailand ni kat org Russia eh. Masa landed di Suvarnabhumi Airport pula ada ternampak plane besar dari Israel.Tak dinafikan, Thailand memang lagi popular dari Malaysia dari segi tourism. Ok dah cukup la melalut..haha..lepas lepak tepi pantai, kami singgah beli kebab (4 ketul, 240 baht). Alas perut malam tu dan buat breakfast untuk esok pagi hehe.

Entrance to Walking Street..korang tak payah masuk tempat ni pun takpe..rasa macam bersalah pun ada aritu masuk tempat camni..haha
Lepak di pantai Pattaya..lupa dah nama exact pantai nih
Beli kebab dpd orang Pattani yang pandai bahasa Melayu
OK stop sini dulu...tata!